Decor en etalage

Gelieve marketing cookies te accepteren om deze video te bekijken.

Lessentabel (onder voorbehoud)
Basisvorming Aantal lestijden
  3de jaar 4de jaar
Levensbeschouwing 2 2
Lichamelijke opvoeding 2 2
Engels 1 1
PAV 7 7
Specifieke vorming  Aantal lestijden
Decor en etalage 20 20
Totaal 32 32

Basisvorming

Tijdens de lesuren PAV wordt thematisch en flex gewerkt. Dit wil zeggen dat er binnen elk thema ook aandacht is voor remediëren en differentiëren. Je leerkracht wordt op dat moment je coach.

Welke vakken en vakintegratie komt binnen de thema’s aan bod:

  • Nederlands
  • wiskunde
  • geschiedenis
  • aardrijkskunde
  • natuurwetenschappen
  • burgerschap
  • financiële geletterdheid
  • ICT&media

Specifieke vorming

Welke vakken/ateliers bieden we aan binnen specifieke vorming?

1.   KUNSTLAB

In het vak Kunstlab doe je stijlonderzoek en kijk je wat de trends ons vertellen en voorspellen, vandaag en in de toekomst. Dit uiteraard niet zonder een terugblik naar de historie van de stijl. Je voert marktonderzoek uit naar bepaalde producten  en diensten en houdt rekening met de eisen van bepaalde doelgroepen. Je kijkt naar de geschiedenis van bepaalde reclamecampagnes, winkelketens en culturen. Je werkt met verschillende computerprogramma’s om dit in kaart te brengen.

2.   ATELIER DECOR EN ETALAGE
Je specialiseert je in technieken die toepasbaar zijn voor etalage, standenbouw en decoratie. Je leert allerlei gereedschappen gebruiken en verschillende materialen bewerken.
Je verwerft gevoel voor compositie, vorm, kleur en verhoudingen. Je leert twee- en driedimensionale digitale ontwerpen te maken en ontwikkelt tekenvaardigheden.
Hier leer je je ideeën ruimtelijk om te zetten en uit te voeren met je handen.

3.   PUBLICITEITSATELIER
Loop je rond in de straat, in de stad of kijk je op sociale media, overal word je geconfronteerd met reclame. In dit vak maak je kennis met alle reclamemiddelen en werk je er de belangrijkste van uit. Zo zullen verpakkingen, affiches en advertenties binnenkort geen geheimen meer voor je hebben. Je leert ook werken met allerlei materialen zoals verf, papier, potloden, reclamemarkers,…  en ondertussen werken we aan je nauwkeurigheid, compositie en kleurgevoel. Door te werken met enkele grafische programma’s breiden we ook je digitale kennis uit.

4.   STIJLATELIER
Om een reclamecampagne te maken of een goede etalage op te bouwen heb je een degelijke kennis nodig van ontwerpen. Hoe begin je eraan om de briefing van een klant om te zetten naar een ontwerp? Welke materialen en technieken bestaan er om een goede presentatie naar de klant voor te bereiden? Ook typografie is hier een belangrijk onderdeel. Welke lettertypes passen bij welke sfeer of bij welk project? Allemaal heel belangrijke vragen om tot een goede ontwerpstijl te komen. Ook hier verwerven we zowel manuele als digitale kennis.

5.   CROSSOVER ATELIERS
Je zal per schooljaar enkele crossover ateliers volgen. Tijdens deze ateliers gaan we dieper in op een bepaald aspect uit de studierichting. Je kan je talenten verder ontwikkelen of ontdekken wat je goed of minder goed kan. De aangeboden ateliers zijn eigen aan de grafische sector en kunstwereld. Er zullen verschillende ateliers per schooljaar worden aangeboden. Hier kan je uit kiezen naargelang jouw interessegebied.