Leerlingen St Godelieve presenteren marktonderzoek Oxfam wereldwinkels
De voorbije weken stond bij het Provinciaal Instituut St Godelieve in het teken van eerlijke handel. De leerlingen van het zesde jaar kantoor onderwierpen 119 proefpersonen uit Antwerpen (2018) aan een marktonderzoek voor Oxfam Wereldwinkels. De leerlingen zochten uit hoe het gesteld is met de naamsbekendheid van Oxfam wereldwinkels en haar producten. Ze onderzochten ook waarom consumenten de producten al dan niet kopen en of de producten in de smaak vallen. Koffie blijkt Oxfams populairste product.
Meer dan 80 procent ondervraagden kent Oxfam
89 procent van de bevraagde vrouwen kent Oxfam tegenover 84 procent van de mannen. Oxfam is niet alleen beter gekend door vrouwen, hun concept valt ook beter in de smaak bij vrouwen dan bij mannen. De bevraagden die Oxfam niet kennen, weten wel wat het begrip ‘fair trade’ betekent. Het is opvallend dat Oxfam het best gekend is bij de leeftijdscategorieën 21-31-jarigen en bij de 41-50-jarigen. Uit de steekproef blijkt dat 58 procent van de bevraagden bereid is om meer te betalen voor fairtradeproducten. De meeste mensen kennen Oxfam van de winkel in hun buurt. School, televisie, sociale media, vrienden en brochures zijn andere kanalen langs dewelke bevraagden in contact kwamen met Oxfam wereldwinkels.
Koffie!
Koffie is met voorsprong het populairste product van Oxfam wereldwinkels. Sinaasappelsap en wijn zijn eveneens populaire Oxfamproducten. De chips valt het minst in de smaak. Over het algemeen worden Oxfamproducten gekocht door mensen die het niet belangrijk vinden dat de producten die ze kopen van een bekend merk zijn. De meeste mensen zijn bereid om meer te betalen voor Oxfamproducten omwille van het fairtradeconcept. De studenten van St Godelieve ontdekten dat veel mensen niet weten waarom fairtradeproducten duurder zijn dan andere producten. Deze bevinding kan Oxfam wereldwinkels zeker gebruiken bij toekomstige communicatieacties.